Tuesday, August 19, 2003

Jag har inte haft så mycket tid till att skriva här de senaste dagarna så nu ska jag försöka uppdatera er om vad som hänt sedan i fredags morse. Då började vi dagen med att hämta frukost på McDonalds, tvärs över gatan från Hilton, och sen låg jag vid polen och solade och badade någon timma innan det var dags att packa våra saker och checka ut från hotellet. Och så var det dags att åka bil igen.... inget man direkt ser fram emot i värmen (förmodligen minst 35 grader varmt ute) speciellt som Janne och jag fick köra Tonys bil där luftkonditioneringen just hade gått sönder.

Vi körde till en restaurang som heter La Bou och där åt vi lunch. Jag åt clam chowder medan de andra åt smörgåsar. Därefter körde vi hem till Derik och Andrea och tittade på deras nya hus. Allt var lite hysteriskt där, dagen före bröllopet, så Janne och jag lånade Tonys bil igen och körde till köpcentrumet i närheten och shoppade lite på Old Navy. Jag köpte en tröja som jag sedan hade på generalrepetionen inför bröllopet. Så när vi kom tillbaka till huset var det dags att byta om, och sedan var det en halvtimmas bilresa till kyrkan. Tony, Kim, Janne och jag höll mer eller mindre på att dö i hettan och kunde varken prata eller röra oss förrän vi var framme.

Vi såg repetitionen i kyrkan och sedan bytte vi bil och åkte med Linda och Lois igen, så resan till sportbaren där middagen var, blev betydligt svalare och behagligare. Till middag åt jag pasta, och sedan var det lite tal och det blivande brudparet delade ut presenter till sina marskalkar och tärnor (åtta av var sort) innan det var dags att köra till Sacramento och checka in på Sheraton.

Utan överdrift så är Sheraton det finaste hotell jag någonsin bott på och jag kunde stannat i det rummet i många veckor. Framför allt var det underbart att få bo på dyrt lyxhotell utan att behöva betala för det, desto mer kunde vi njuta :)



På lördagsmorgonen var vi som vanligt uppe tidigt och promenerade mot tågstationen för att hämta ut våra tågbiljetter till tågresan på söndagen. På väg till stationen gick vi in på Dennys och åt en jättegod frukost. Efter att vi hämtat ut biljetterna gick vi till Old Sacramento och tittade där. Det var till och med finare nu än vad jag minns från förra gången jag var där, för fem år sen. Sedan gick vi till köpcentrumet som ligger precis bredvid, och handlade lite till Mia på Disney Store:)

Vi köpte lite kaffe på Starbucks och sedan var vi tvungna att gå tillbaka till hotellet och göra oss iordning inför bröllopet. Klockan 15 gick vi ut och väntade på Tony's systers man George som kom och hämtade upp oss och körde oss till kyrkan (First Presbyterian Church) i Roseville. En av marskalkarna visade oss till vår plats och äntligen var det då dags för det stora ögonblicket. Bröllopet var väldigt vackert, och innehöll förutom de traditionella bitarna även en ljuständningsceremoni för Josh, Bill och Andreas mamma som dog när hon var liten. Det var ett kort bröllop, allt var över på 20 minuter ungefär.



Tre limousiner hämtade upp brudparet och deras tärnor och marskalkar, samt närmaste familjen. Vi åkte tillbaka till Sheraton med George och tillbringade den närmaste timman med att äta ost, kex och annat tilltugg som serverades utanför rummet där middagen sedan skulle äga rum. Efter någon timma anlände Derik och Andrea och resten av sällskapet efter att de blivit fotograferade i en park i närheten.

Alla satt ned i matsalen och Derik och Andrea inledde med bröllopsvals. Därefter var det dags för middag, sallad till förrätt och sedan den maträtt man i förväg hade beställt. För min del blev det kyckling. Därefter tal av "best man", "maid of honor", brudens far och brudgummens far. Tårtan skars upp och åts upp och sedan var det dans till midnatt.

På söndagsmorgonen var vi lite trötta, men orkade ändå ta oss ner till brunchen som också ingick i själva bröllopsfirandet. Sedan var det tyvärr dags att säga adjö till alla, vilket ju aldrig är kul. När det var avklarat gick Janne och jag ut på stan och började med att titta på stadshuset (Sacramento är ju huvudstad i Kalifornien) och parken runt omkring med en mängd olika monument, bland annat från Vietnam.Och massor av ekorrar överallt! :) Sedan gick vi ner till shoppingcentret och köpte lite saker med Puh innan vi åt lunch som inhandlades på Subway. Tog en taxi till stationen och var där i god tid innan tåget till Turlock skulle avgå.

Tågresan gick bra, och vi kom till Turlock 18.07 och blev mötta av George. Hemma hos honom och Linda väntade en festmåltid på oss och vi fick sällskap av deras dotter Janice, hennes man Finn och deras döttrar Abbey och Soren som det alltid är lika kul att träffa.

Idag, måndag, har vi tillbringat hela dagen vid och i polen. Underbart! Ikväll har vi varit ute och ätit på vår favoritrestaurang här i Turlock, Javi's, där det serverades mexikanskt.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home