Friday, August 08, 2003

Nu äntligen har jag lite tid att skriva om vår resa. I tisdags morse lämnade vi Flemingsberg tidigt på morgonen efter bara några timmars sömn. Vi tog tåget till Arlanda och åt lite frukost där innan det var dags att gå ombord på Lufthansas flight till Frankfurt. Väl framme i Frankfurt var det nog fem säkerhetskontroller innan vi ansågs ofarliga och fick gå ombord på planet. Kroppsvisitering, genomgång av kristallskålarna i handbagaget, många frågor om varför vi skulle åka till USA, bombscanning av Jannes dator. För första gången var vi också tvungna att visa upp returbiljetterna, för att få gå ombord på planet.

Flighten till San Francisco var 11 timmar och 18 minuter, och innan vi kom upp i luften fick vi lite sightseeing på flygplatsen eftersom piloten verkade lite osäker på varifrån han skulle starta och körde runt hela flygplatsen i cirka 30 minuter:) Såg mycket intressant från luften, Island, Grönland, Kanada och en hel del av Klippiga bergen.

När vi kom fram till San Francisco var det återigen dags för en mängd frågor om vad vi skulle göra, vart vi skulle, vem vi skulle bo hos, vad vi jobbar med osv. Inte som förr när den enda frågan som ställdes var "Business or pleasure?". Min brylling Kevin mötte oss och vi åkte hem till lägenheten i Twin Peaks där han bor tillsammans med sin flickvän Erin. Där på balkongen möttes vi av en otrolig utsikt över nästan hela San Francisco, downtown, Bay Bridge, City Hall och en massa andra byggnader. Här finns utsikten på bild. Vi var väldigt trötta, men orkade i alla fall äta lite pepperonipizza innan det var dags att sova.

I onsdags började vi dagen med en riktig långpromenad, vi gick från lägenheten ner till Ashbury Haights och vidare till Golden Gate Park där vi irrade runt i några timmar (det var inte helt lätt att hitta) och bland annat såg en massa vackra blommor vid "Conservatory of flowers". Själva byggnaden var dock stängd för reparation. Sedan gick vi vidare, längs Fulton Street, till Alamo Square där vi fotograferade de berömda husen som kallas "Painted Ladies". Därifrån gick vi till City Hall, och hoppade på en spårvagn som tog oss till Powell Street. På Starbucks blev det en Caramel Frappucino, kallt och gott i värmen, och sedan en bussfärd ner till Fishermans Wharf. Vi strosade omkring där och tittade på all fisk som såldes i stånden längs med gatorna. På Pier 39 åt vi lunch, på en restaurang som heter Dante's, jag åt en mycket god Clam Chowder.

Tyvärr gick tiden allt för snabbt, och efter lunchen (som i och för sig var en sen lunch, vid tretiden på eftermiddagen) var det dags att börja shoppa, så vi åkte spårvagn ner till Market Street och fyndade på Old Navy, och sedan var vi på Disney Store, där de tyvärr inte hade lika stort sortiment av Nalle Puh som de brukar ha. När vi kom til GAP var vi så trötta att vi gav upp shoppingen och istället tog en taxi hem till Kevin och Erin.

På kvällen åkte vi ut till havet och åt middag på Cliffhouse, en otroligt vackert belägen restaurang med utsikt över havet och västra delen av Golden Gate Park.

Igår, torsdag, så åkte vi med Kevin till Starbucks och köpte frukost innan vi påbörjade resan norrut mot Santa Rosa. Där blev vi hämtade av min syssling Linda och hennes man Tony, och började med en lunch på Applebee's. Sedan blev det lite shopping i Santa Rosa Plaza innan den två timmar långa resan hem till Gualala. Utsikten utmed Highway 1 var lika underbar som alltid, och vädret helt perfekt. När vi kom hem till Lois, där vi ska bo nu i en vecka, hade hon middagen klar. Sedan somnade vi nästan genast, jetlagen sitter fortfarande i.