Wednesday, September 03, 2003

Det har varit lite stressigt senaste dagarna, och vi kunde inte heller koppla upp Jannes dator de två sista dygnen i USA, så därför kommer dagboken lite i efterhand:

Tisdag, 2 sept & Onsdag, 3 sept: Dags att packa allt.... otroligt nog så gick det att stänga våra resväskor även om det inte var helt enkelt. Bonnie bjöd oss på frukost på en trevlig restaurang i närheten av där de bor, och sedan körde hon oss till flygplatsen. Det var tråkigt att säga hej då, speciellt som det nu var dags att lämna USA och åka hem till kalla Sverige.
Flygresan till Frankfurt gick jättebra, den var 1 ½ timma kortare än resan dit och tog alltså bara 10 timmar. Men det kändes som den var ännu kortare och det var skönt! Även resan från Frankfurt till Stockholm gick bra, och när vi kom till Stockholms central tog vi en taxi hem eftersom vi hade för mycket bagage för att kunna åka pendeltåg. Nu ska jag försöka packa upp och gå igenom all post som kommit, och försöka ta reda på vad som gäller med skola osv framöver.

Måndag, 1 sept: Idag var vi uppe tidigt och lämnade San Diego redan kl 6.30 för att åka norrut till Los Angeles där vi lämnade tillbaka vår bil på flygplatsen. Bonnie, min brylling, kom och hämtade oss och tog med oss till sin lägenhet i Long Beach. Vi vilade lite och sedan tog hon med oss på sightseeing runt i Long Beach och även till Huntington Beach och stränderna däremellan. Det var jättefint, och kul att se en annan sida av Los Angeles än den vi har sett tidigare. När Bonnie's sambo Jeremy slutade jobbet vid 14-tiden gick vi ut och åt lunch på en trevlig restaurang och sedan åkte vi till Disneyland där vi vandrade runt i Downtown Disney i några timmar och gjorde några sista-minuten-inköp :)

Söndag, 31 aug: Idag försökte vi se så mycket som möjligt av San Diego. Vi började med att köra upp till La Jolla där vi hoppades på att få se sälar på stranden, men de hade tydligen inte vaknat lika tidigt som vi.
Sedan åkte vi till Seaport Village och tillbringade några timmar där, och åt även en sen frukost. Vi promenerade också igenom gaslampskvarteren fram till Horton Plaza där vi tittade i en massa affärer. Där åt vi också lunch, jag åt en god clam chowder i en brödskål.
Efter det åkte vi till Fashion Valley där det finns ett stort shoppingcenter. Vi handlade lite där och sedan åkte vi in till stan igen, till Old Town, där vi åt middag på en mexikansk restaurang och sedan tittade lite i alla affärer där.

Lördag, 30 aug: Vi var uppe tidigt, och det var härligt att vakna till doften av nybakta blåbärsmuffins som Joan gick upp vid halv fem och bakade till oss! Dem åt vi till frukost och sedan gav vi oss av mot Palm Desert där vi letade oss fram till Russ och Julia's andelslägenhet. Det var kul att äntligen få träffa dom, och få tillbringa resten av eftermiddagen och kvällen med dem. Vi simmade lite i deras pool och sedan åkte vi iväg för att äta middag. Efteråt körde de oss genom Palm Desert och Palm Springs så vi fick se hur det ser ut. Det var jättefint, speciellt med alla palmer. Framåt nio-tiden åkte vi därifrån och kom till vårt hotell i San Diego vid 23-tiden. Jämfört med de hotell vi har vant oss vid under resan (när vi själva sluppit betala) så var det inte så fint, men det var billigt och rent i alla fall.

Fredag, 29 aug: Idag var vi ute med Joan och åt frukost och sedan var vi ute och åkte i ungefär fem timmar för att leta kaktusar att ta kort på. Vi hittade massor av magnifika kaktusar, många var ofattbart höga. Vi var också i Scottsdale och tittade, och såg en massa fina dyra hus. När vi kom hem tillbringade vi en timma i polen. Det var skönt, eftersom det var 42 grader varmt! Lite senare på eftermiddagen åkte vi till Target och till posten för att köpa frimärken, innan vi åkte hem till Gene och Charlie. De tog med oss ut på middag på en trevlig mexikansk restaurant med god mat.